phishing emel.. - emel jahat nih...

on Isnin, 15 Jun 2009

Salam.. apa khabar hari ni? Harap saya, semua ok. Oh ye, apsal tajuk en3 kali nih lain macam jer.. huhu.. bukan apa, kengkawan sekalian ada akaun maybank tak? Sebelum ni, sudah banyak kali saya dengar mengenai emel yang dikirimkan dari maybank kepada org ramai yang meminta supaya update profile atau login akaun maybank dari emel tersebut.

Mula-mula susah nak caya, tapi ia benar2 berlaku. Tapi, bila bukak website maybank, pihak maybank sendiri kata, mereka tidak pernah terlibat dalam mengirimkan SMS/emel yang meminta pengguna berbuat demikian. Jadi, anda kat luar sana, janganlah terpengaruh ye..

Berbalik kepada cerita. Pagi tadi saya online, jadi saya bukak le emel saya. Tiba2 saya dapat emel yang bertajuk Unblock Your Account dari incorporated maybank. Terkejut saya.. disebabkan saya pernah mdgr & mbaca mengenai perkara ini, saya tetapkan hati.. ini hanyalah niat jahat orang yang cuba berbuat jahat pada saya. Saya terus tutup dan laporkan pada pihak maybank, agar mereka dapat membuat langkah seterusnya. Inilah emel yang saya perolehi pagi tadi:Perasan tak, kat bawah tu Maybank Berhad tu alamatnya de https.. bukan http.. dan juga, jika bawak kursor tu ke link bawah tu, die tulis kat situ bukan maybank punyak site, tapi site pe tah.. adoi.. huhu.. nasib baikla saya pernah dengar pasal benda nih.. Bayangkan kalau saya percaya bulat-bulat perkara nih.. tak ke habis duit saya.. walau pun saya bukanlah banyak duit. huhu... tapi langkah pencengahan adalah paling baik... ini adalah 'phishing emel' atau saya gelar emel jahat..

Oh ye, anda diluar sana pernah mengalami perkara ini? Saya pun x tau dari mana dia dapat emel saya nih.. kebetulan pulak saya mmg pengguna maybank2u. Jadi, nasihat saya kepada anda..hati-hati lah.. banyak perkara yang dibuat dari org2 yang makin terdesak sekarang ini. Sila rujuk perbankan internet anda untuk ketahui senarai emel/url yang jahat ini..

Jika anda pernah menerima atau bakal menerima emel seperti ini, janganlah cuba untuk login ke akaun kewangan anda melalui emel ye. Di website perbankan internet sendiri ada mengatakan mereka tidak bertanggungjawab dalam memberi emel sedemikian kepada pengguna. Jadi, jangan terpengaruh!

Kepada org yang buat perkara nih, cukup2 la tu..henti-hentikanlah perangai & cara utk dapat duit dgn mudah nih.. Xde langkah mudah utk dapat duit selain berusaha. Ingatlah perit - jerih org lain mcari rezeki. Jangan lah dikaut dgn mudah sahaja.. Org lain pun ada anak bini & keluarga yang perlu dijaga.

mote:
  1. Jangan mudah percaya dengan apa yang ada di internet.
  2. Selidik sesuatu perkara sebelum anada yakin dengan perkara tersebut.
  3. Berusahalah mencari rezeki yang halal & bukan dengan cara yang mudah.
  4. Jangan jadi jahat..
Okey, setakat ini dulu, insyaAllah, jumpa lagi...
Ranking: 5

{ 8 Komen... read them below or add one }

  1. FIZA,

    BETOL TUH...MMBE HANY PERNAH KENA, TP CIMB, 10K LESAP DR AKAUN...

    SKRG TGH BERURUSAN DGN CIMB PSL NIH, TP MCM XDE HARAPAN NK DPT BALEK JER....

    BalasPadam
  2. ha..hany penah kena ke? ciannye.. 10K tu hany...uih..byknye duit hany.. mesti rase geram kan.. nyway, ia satu pengajaran buat kite...

    BalasPadam
  3. ni dh kes lame sbnrnye..
    kite penah gaks hampir2 ttipu..
    paling kelakarnye yg 2nd email i got tu psl akaun cimb..
    lawak btol psl den xde pun akaun cimb..hahahaha..

    BalasPadam
  4. Ya Allah..banyak tuh..moge kwn hany dpt balik duit die..amin..tula..kite kene sgt hati2 skrg..bile dah desperate..mcm2 bleh blaku..moge Allah lindungi kite dr manusia2 yg kejam..ameen..

    BalasPadam
  5. tu la psl.. mmg dh lama krsty.. saya xpenah dpt b4 nih.. tup2 ttba je dpt.. pe la org skg nih..

    BalasPadam
  6. Krsty..mmg desperate giler org yg hntr email tu kt krsty tuh..pela..org camni pun ade..huhu

    BalasPadam
  7. sangat desperado sbb sy yg xde akaun cimb pun,dia anta..
    silap dail btol..hehehe

    BalasPadam
  8. mmg klakar la gitu..xjadik nk nipu...haha..pe la org tu...

    BalasPadam

Tinggalkan jejak. Nanti kita jenguk awak..

 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO